FİBROMİYALJİDE GÜNLÜK YAŞAM TARZI

Şimdiye kadar okuduklarınızı uyguladınız. Diyelim ki doktorunuz tarafından size fibromiyalji teşhisi konuldu. Umutsuzluğa lüzum yok! Yinelemekte fayda var; bu hastalık tedavi edilebilen bir hastalıktır. Yani fibromiyalji kaderiniz değildir.

Elbette tedavi öncesinde ve tedavi sürecinde bu hastalığın etkilerini de azaltmak mümkün. Fizik tedavi uzmanınızla güvenilir bir iş birliğine girip söylenenleri yaparsanız fibromiyalji sizin için kâbus olmaktan çıkacaktır. Burada püf noktası bir fibromiyalji hastasıysanız, bu romatizmal hastalığınızı kabul etmek fakat moralimizi bozmamaktır. Daha sonra da fibromiyalji ile birlikte yaşarken yaşan kalitenizi yükseltecek düzenlemeleri yapmak gereklidir.

Şimdi size tedavi sürecine dair birkaç kısa öneri sunmak istiyorum.

RUHUNUZU FERAHLATIN

Stres fibromiyalji semptomlarını tetikleyebilir. Mümkün olduğunca heyecan verici ve telaşlı durumlardan kaçınarak yaşam kalitenizi arttırmak mümkün. Benimsediğiniz dine uygun ibadet, hayat tarzınızı yansıtan herhangi bir aktivite, ruh ve beden etki eden yoga, ya da iyileştirici müzikler dinlemek veya meditasyon bu konuda size yardımcı olabilir. Bu yöntemler beden ve ruh için rahatlatıcıdır. Aynı zamanda hoşlanmadığınız aktivitelere katılmak, sevdiğiniz uğraşılarla zaman geçirmek de stres etkenini azaltacaktır.

YAPILACAK LİSTENİZİ OLUŞTURUN

FİBROMİYALJİ

Yorgunluk sadece fiziksel değil, zihinsel de bir sorundur. Özellik le insanın gün içinde pek çok şeyi hatırlamaya çalışması onu daha da yorar. Halbuki oluşturacağınız bir yapılacak listesi sizi bu dertten kurtaracaktır. Bu listeye planlarınızı, adresleri, alınacakları, ödemelerinizi vb. aklınıza ne gelirse yazabilirsiniz. Önemli olan listeyi unuttuğunuz kâğıdı, defteri daima ulaşabilecek bir yerde bulundurmaktır.

DÜZENLİ OLARAK EGZERSİZ YAPIN

Düşük yoğunlukta egzersiz yapmak, fibromiyalji için en iyi tedavilerden biridir. En etkili eğzersiz yürümek veya yüzmektir. Haftada birkaç saat veya daha fazla egzersiz yapmak ağrıları ve stresi azaltmaya yardımcı olur. Ayrıca daha iyi uyuyabilir ve daha zinde kalabilirsiniz. Kendinizi eğzersiz yapmayacak kadar yorgun hissetseniz de deneyin. Önce kısa süreli egzersizlerle başlayabilir sonra süreyi arttırabilirsiniz.

NEMLİ ISININ FAYDALARINI KEŞFEDİN

Nemli ısı vücudunuzdaki endorfin miktarını artırabilir. Endorfin ağrı sinyallerini engeller ve mutluluk hissi verir. Bu nedenle, uyumadan önce sıcak bir duş alın. Bu, uykunuzun kalitesini artırmanıza yardımcı olacaktır.

KAFEİNDEN UZAK DURUN

Kafein stresi şiddetlendirebilir, çünkü kalbinizde ve merkezi sinir sisteminizde uyarıcı bir etkiye sahiptir. Bu daha fazla endişe, sinirlilik ve uykusuzluğa neden olabilir. Daha iyi uyumak için. Öğleden sonra saat 15:00 dan itibaren kafein tüketmeyin. Sadece kahve değil, çikolata ve bazı diğer meşrubatların da bu stres artırıcı maddeyi içerdiğini unutmayın.

KENDİNİZE ZAMAN AYIRIN

Fibromiyalji ile yaşamak oldukça karmaşık görünebilir. Bu yüzden her gün kendinize biraz zaman ayırın. En sevdiğiniz müziği dinleyin, hobilerinizde vakit geçirin veya kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacak başka bir sey yapın. Bu hayatınızın daha dengeli olmasını sağlar, stresi azaltamaya yardımcı olur ve yapmanız gereken şeyler için daha fazla enerji veriri.

ÇALIŞMA HAYATINIZI DÜZENLEYİN

Yoğun bir iş günü geçirdiniz. Yorgunluğunuz ve ağrılarınız daha da arttı, fakat böyle devam etmek zorunda değil. Fibromiyalji ile yaşamak yaşamınızı düzenlemeyi gerektirir. Bu düzenleme iş hayatınızda gerekli değişiklikleri yapmayı da kapsar. Verimli olamadığınızı düşünüyor ve gün içinde çok fazla odaklanamıyorsanız patronunuzla bu konuyu konuşun. İkiniz için de uygun bir çalışma planı düzenleyin. Ayrıca çalışma ortamınızdaki fiziksel koşulları da rahat edeceğiniz bir şekilde oluşturabilirsiniz.

KONUŞMAKTAN ÇEKİNMEYİN

Hastalığınız sizin ve yakınınızdaki insanların üzerinde çok fazla baskı yaratıyor olabilir. Bu nedenle iletişim çok önemlidir. Her zaman mutlu bir yüzle gelmek zorunda değilsiniz, ama etrafınızdakiler, büyük ölçüde acı çektiğinizi bilmek hakkına sahipler. Ailenize, arkadaşınıza   ve meslektaşlarınıza neler hissettiğinizi ve nasıl hissettiğinizi söyleyin. Bu daha fazla anlayış sağlar, böylece insan size daha çok desteklemeye başlar. ‘’ senin bir şeyin yok ‘’ diyenlere, halinizden anlayan bir doktora giderek cevap verin. Bu durun romatizmal bir hastalık olduğu ve tedavi edilebileceği de birlikte konuşulsun ki yaşadıklarınıza inanabilsinler.

HAYIR DEMEYİ ÖĞRENİN

Fibromiyalji asla ‘’görünmez hastalık’’ olarak nitelendirilmez. Fibromiyalji hastasıysanız o yokmuş gibi davranmaya çalışmak daha büyük sorunlara yol açabilir. Bu konuda yapabileceğiniz tek şey hastalığı kabullenmek ve önceliklerinizi belirlemektir. Acı ve yorgunluğunuzun yoğun olduğu dönemlerde odaklanmanız gereken tek şey kendinizdir. Bu nedenle en kısa sürede sizi yıpratacak ne varsa hepsine hayır demeyi öğrenmeniz gerekir.

PERİYODİK ARALIKLARLA DİNLENİN

Sabit bir zamanda yatağa gidin ve sabit bir zamanda kalkın. Bu şekilde, vücudunuzun biyolojik saati, melatoninin ne zaman salgılanması gerektiğini öğrenir. Bu hormon uykunuzu alarak gündüz ve gece ritminizde önemli bir rol oynar. Karanlık, sessiz ve serin bir yatak odası oluşturun. Bilgisayarı kullanmayı bırakın, ya da akşamları erken saatlerde tv izleyin. Bunun yerine rahatlatıcı müzikler dinleyin. Böylece rahat bir hisle yatağa girersiniz.

Dr. Portakal
Dr. Portakalhttps://www.drmehmetportakal.com
Ermenek’te doğdum. 1992 yılında Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden mezun oldum. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon alanında uzmanlık eğitimimi ve Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Biyokimya doktoramı tamamladım.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!